مصطفی علیپور ضمن تقدیر از جرات شاعر در سرودن این گونه غزل اظهار داشت: استفاده از واژههایی غیرشاعرانه در شعر آن هم در قالب غزل کاری بسیار دشوار و جسورانه است. خانم جعفری توانسته این کار را در «راویه» انجام دهد.
وی با اشاره به خاطرهای مربوط به نیما یوشیج گفت: برای اولین بار یکی از اشعار نیما در مجلهای به چاپ میرسد. نیما در این رویداد بسیار مسرور بوده و آن شعر را مدام برای خود زمزمه میکرد. در همین لحظه پدر نیما، که نیما در خاطراتش او را قهرمان مینامید، وارد خانه میشود و از نیما میپرسد که چه شده است؟ نیما پاسخ داد: «یک نفر در حوالی جنگل یاغی شده است». پدرش در ادامه به او میگوید: بیچاره حتما تحریک شده است.
علیپور ادامه داد: نیما هر نوع شعری را یاغیگری میدانست. در این کتاب نیز شاعر طغیان کرده است. این طغیان اثر تحریک شدن شاعر است. همین ویژگی موجب شده تا اشعار مجموعه غزل «راویه» به هیچ شعری در جهان شباهت نداشته باشد.
وی افزود: اشعار خانم جعفری از وزن سنتی فارسی خارج نشده است. اما وزنهای جدیدی را تجربه کرده است. استفاده از واژههایی که تا کنون در هیچ شعری به کار نرفته است، به نوعی کابوس است. اما این شاعر دست به این کار زده است. او توانسته واژههای غیر شاعرانه را پرداخت شعری کند...
وی ادامه داد: از دیگر ویژگیهای اشعار این مجموعه، غیرقابل پیشبینی بودن قافیههای آن است. قافیهها در مجموعه غزل «راویه» خانم جعفری را نمیتوان پیشبینی کرد و جایی برای آنها در نظر گرفت. در بعضی اشعار این مجموعه ردیف نداریم. اما قافیهها به شکل عجیبی آورده شده است. حتی در تصور نیما هم با توجه به نظریههایی که در حوزه قافیه دارد، این مطلب نبوده است...
متن کاملتر صحبتهای مصطفی علی پور و گزارش جلسه نقد و بررسی کتاب راویه تازه ترین اثر مریم جعفری آذرمانی را بخوانید در: خبرگزاری فارس